Sales

Portfolio Opdracht: Marktbewerking & Sales

In je portfolio komen 2 tegels voor die inhoudelijk in gaan op je marketingactiviteiten en je sales-(campagne) activiteiten. Bij marketing gaat het om je marketingstrategie, voorbeelden van je marketingmiddelen en marktonderzoek. Sales beschrijf je door aan te geven wat je salesstrategie is, welke salesactiviteiten je hebt ondernomen en welke resultaten zijn behaald. Natuurlijk gerelateerd aan je salesdoelen. Daarnaast  beschrijf je alle facetten van je salescampagne in relatie tot je targets, Excel lijsten van benaderde klanten en de reflectie op je salescampagne.

Hoe ziet sales eruit?

Doel
– Je commerciële gespreksvaardigheden ontwikkelen zodat commerciële doelen  makkelijker behaald kunnen worden
– Je hebt Inzicht in het eigen verkoopproces en kunt commerciële gespreksmodellen toepassen
– Je kunt keuzes en acties in het verkoopproces maken en deze vanuit je sales- en marketingstrategie toelichten
– Je hebt inzicht in de rolverdeling en je eigen gedrag in het verkoopproces

Inhoud (training en consult)
Deel I Interview vaardigheden en stakeholder analyse (oefenen met onderzoeksvaardigheden)

Deel2 Hoor college salesstrategieën en prijsstrategieën

Deel3 Sales week, via verschillende instructie momenten, workshops en oefeningen worden je salesvaardigheden ontwikkeld en ga je je onderneming professioneel vertegenwoordigen in klantmomenten

Deel 4 De Salescampagne

Er is voor sales een consult mogelijk. Dat is niet verplicht en moet je alleen doen als er voor jouw bedrijf meerwaarde inzit. Tijdens de salestraining wordt ingegaan op salesstrategie, telefonische benadering en gesprekstechnieken. Het kan zijn dat je specifiek vragen hebt die je tijdens een consult wilt vragen nadat de trainingen zijn afgerond. Je kunt in de studio de salesdocenten aanspreken. Bekijk de contact gegevens hieronder.

De sales campagne

Toetsing Sales activiteiten in je onderneming 

De toetsing van de gebruikte salesstrategie en je sales activiteiten vindt plaats via het eindassessment. In de portfolio opdracht boven aan deze pagina zie je wat je in je “salestegel” moet plaatsen  als voorbereiding op je eindassessment.  Je hebt als het goed is targets geformuleerd die je wilt halen als ondernemer. Op de salestegel staat natuurlijk ook je salescampagne met reflectie. Daarnaast staat op de salestegel in het algemeen de wijze waarop je tot resultaat bent gekomen, de gebruikte salesstrategie, hoe je met klanten bent omgegaan wordt tijdens het eindassessment uitgevraagd en moet dus inzichtelijk zijn in je salestegel.

Samengevat in je in je Sales Tegel staat:

  • Je Salescampagne Salescampagne
  • Je commerciële doelen en het uit eindelijk behaalde resultaat
  • Je sales strategie is zichtbaar. Hoe ben je tot je sales gekomen?
  • Je hebt een salesfunnel gemaakt (instructie via hoorcollege sales)
  • Welke middel gebruikt?
  • Welke klanten benaderen en hoeveel, liefst een excel waarin dit duidelijk wordt.
  • Jullie leermomenten, wat was lastig en wat ging juist goed? Wat geleerd?
  • Foto materiaal van je sales avonturen
  • Offertes en opdracht bevestigingen

Via Salescampagne kun je je sales capaciteit bewijzen!

In een breder kader, hou bij wat je aan sales doet, welke overwegingen je maakt, offertes, foto’s van salesactiviteiten zodat we met jullie salesavontuur kunnen meelezen!

De sales campagne

Voorbereiding

Vanuit Marktbewerking krijg je opdrachten mee die je in de praktijk toetst tijdens de salestraining. Ben je nieuwsgierig naar salesmethodes? Kijk dan eens in het naslagwerk:  Reader: Nooit meer verkopen . Neem casuïstiek mee vanuit je eigen ervaringen en uitdaging in je onderneming. Dan gebruik je de workshops, trainingen en colleges het meest effectief.

Sales Kick-off

De Marketing, CCTC en sales kick off vindt plaat op 22 september. Locatie, zie Google rooster

Presentatie Kickoff: volgt!

Workshop 1 Sales Customer Development

Sheets Training 1 

Salesweek

In de salesweek staan een aantal onderwerpen op de rol die jullie helpen bij de keuzes die jullie moeten maken op marketing en salesgebied. Het gaat over de salesstrategie, over vaardigheden en gedrag.  We starten de salesweek dinsdag met de salesstrategie via een hoorcollege. Centraal staat de salesfunnel. De rest van de week hebben we vee interessante gastcolleges voor een B2B of B2C aanpak. Ook de workshops zijn afgestemd op B2B of B2C. In het rooster van de sales  kun je het e.a. vinden.

Is het verplicht… nee, maar kies wel die onderwerpen die je nodig hebt. De ervaring leert dat sales vaak het geen is wat lastig blijkt in de opstartfase. Dus pik zoveel mogelijk mee!

Het rooster staat online in google.

Bekijk rooster

Salesweek: Strategie

  • Sales Strategie

    Hieronder de link naar de salesstrategie presentatie. Werk de Salesfunnel uit en gebruik hierbij de presentatie en voorbeelden. Op A3 kun je met post-it de salesfunnel invullen. Bespreek die met je coach en plaatst die op je salestegel

    Pres.Sales Strategie salesweek: volgt!

  • B2B telefonische acquisitie

    2 workshops zijn er in de aanbieding, het bellen met een strategie (vRemove Custom Header Imageoordeel suggereren) en het ombuigen van bezwaren, in de link de powerpoint.

    Powerpoint van de workshop telefonische verkoop aan B2B + Weerstanden ombuigen aan de telefoon, zie link:

    B2B Tel acquisitie en weerstanden

  • De prijstrategie

    Welke prijs geef je jouw dienst of product. Een vraag die te beantwoorden is door je interne kosten berekening en je externe prijsstrategie. In de bijlage de presentatie van het hoor college prijsstrategie.

    Prijsstrategie minor 32: volgt !

Salesweek: PR & Social media

  • Free publicity

     

    PR Presentatie

    Whitepaper
  • Opbouwen van een community via socialmedia

    Mounir heeft via zijn workshop uitgelegd hoe je organisch je socialmedia kunt laten groeien en deze groei kunt gebruiken voor conversie. Hieronder de link naar zijn presentatie

    Presentatie Gast College Mounir Azegra: volgt!

Salesweek: Website & webshop

Het salesgesprek

Via een specifieke structuur je salesgesprek invullen. Het doel, de behoefte bij je prospect creëren. In de workshop hebben we de volgende sheets gebruikt:

Het salesgesprek (presentatie volgt)

Wat staat er op je sales tegel in Notion?

-Je salescampagne zie: Salescampagne
-Een beschrijving van je sale strategie
-Je Sales Funnel
-De behaalde resultaten
-Een bloemlezing van de uitvoering (inc.Foto’s)
-Je CRM
-Je Salesplanning
-Je reflectie over het sales proces

Docenten
Nicolette Caulil-Steenstra, Jan Willem Schulte, Michael Tuguntke & Armand Bissesar

Sheets (volgt )

  • Training 1 Klant interview
  • Training 2 Face to face gesprek
  • Training 3 Telefonisch afspraak maken

Sheets sales college volgen nog, net als het programma voor de sales week!

Literatuur

Schulte, J.W. & Wessel, R. (2013) Nooit meer verkopen. Amsterdam: Minor Ondernemerschap

Steve Blank,  Customer Development

Alexander Osterwalder, Business Model Canvas

The Mom test, short Prezi of the MOM test or buy the book: Rob Fitzpatrick