Finance & Fiscaal (OP4)

Hoe kunnen cijfers voor jou bedrijf werken?

Bij een start-up komt veel kijken. Bij elke beslissing moet je kijken of er ook financiële consequenties zijn. Daarom is het belangrijk de financiële zaken  goed op een rijtje te hebben. Om een idee te geven van vragen waar je als start-up over moet nadenken:

  • Hoeveel kost het om het product te maken/produceren? Is dit haalbaar? Zo nee, welke andere strategieën zijn er mogelijk?
  • Voor welk prijs ga je het product of de dienst aanbieden? Is de prijs die je minimaal dient te vragen om winst te maken ook realistisch? Zo nee, is het mogelijk om op andere zaken te besparen?
  • Zijn er voldoende financiële middelen beschikbaar op de momenten dat je die nodig hebt? Oftewel wat is het cash-verloop binnen de onderneming?
  • Wat zijn de verwachtingen het komend jaar ten aanzien van kosten en opbrengsten?
  • Wat zijn de eisen waar mijn administratie aan moet voldoen? Wanneer heb je met de Belastingdienst te maken en waar vindt je dan informatie?

Om je hierbij te helpen bieden wij:

  1. Instructie colleges om je hier wat meer wegwijs in te maken;
  2. webcolleges en kennisclips;
  3. coaching om specifiek naar jouw onderneming te kijken.

Heb je vragen? Mail me of spreek af. Mails lees en beantwoord ik op dinsdag en vrijdag. Op dinsdag kunnen we ook via Teams afspreken, op vrijdag ben ik in Amsterdam.

Marieke van der Valk, stuur me een mail  of bel 06-51913353

Beoordeling van OP4 Finance / Fiscaal

De deliverables van de opdrachten hieronder bespreken we tijdens de consulten.

Deliverable 1 – Boekhouding

Als ondernemer ben je persoonlijk verantwoordelijk / aansprakelijk voor het voeren van een juiste boekhouding. Je financiële administratie is een stuurmiddel voor je onderneming, zo heb je continu inzicht in de financiële positie van je onderneming. Stijgen je inkomsten of juist de uitgaven? En welke klanten hebben nog niet betaald

De Belastingdienst stelt eisen aan de administratie. Deze zaken moet je er in opnemen:

  • ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen
  • transactieoverzichten van de bank
  • kasadministratie, al raden wij kas af
  • contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers
  • urenadministratie (kopie van je agenda)
  • reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer
  • belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting
  • bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, offertes, contracten en brochures. Denk er ook aan eventueel app-gesprekken vast te leggen.

Tijdens de consulten laat je de boekhouding zien. Hoe je de boekhouding doet maakt niet uit, als je maar aan al deze eisen voldoet. Een handige manier is met Visma.

Deliverable 2 – Belastingdienst – 5-25 oktober / 5-25 januari

Als ondernemer krijg je te maken met de Belastingdienst. Op hun website kan je veel informatie vinden.

Een handig webinar om te volgen is het Webinar Goede start met de Belastingdienst. Ook op het ondernemersplein van de KvK kan je veel informatievideo’s vinden.

In het oktoberconsult en het eindconsult spreken wij over je onderneming en de Belastingdienst. Ook hebben we het dan over het doen van aangifte btw of het vragen van vrijstelling.

Deliverable 3 – Inzicht in je cijfers

Gebruik de informatie uit het college uit de Salesweek om je kostprijs/uurtarief te berekenen. Denk na over het je winstgevendheid, bijvoorbeeld door een Exploitatiebegroting en Liquiditeitsbegroting te maken.

Tijdens een eindconsult bespreken we onder anderen:

  • Het financiële effect van je salescampagne: wat heeft je investering opgeleverd?
  • Hoe is de verhouding tussen je kostprijs en verkoopprijs nu. Werkt de prijsstrategie die je bij Sales hebt gemaakt?
  • Heeft netwerken ook zichtbaar omzet opgeleverd?
  • Welke omzet heeft Creating Campaigns that Count je gebracht?
  • Wanneer zou je van je bedrijf kunnen leven?

Planning Finance / Fiscaal

  • Startup week: Intro Boekhouden voor Dummies
  • 5-25 oktober: consulten over boekhouding en btw
  • 5-25 januari: eindconsulten over boekhouding en btw

Handige links

 

Visma

Onze sponsor Visma laat je een jaar lang gratis een boekhoudpakket uitproberen, waarin je alle bonnen/facturen kunt opslaan, facturen en aanmaningen kunt maken en verzenden, automatisch je bank kunt koppelen, voorraad kunt bijhouden, btw aangifte kunt doen, webshop openen en koppelen. Denk  Aan het eind van dat jaar moet je dit software pakket zelf opzeggen tenzij je het wenst te behouden. Uiteraard mag je zelf ook een boekhoudpakket kiezen of maken bijvoorbeeld met Excel.

Webcolleges

De webcolleges zijn bedoeld als extra hulp. De webcolleges zijn geen vervanging van de bovenstaande colleges!

– Inleiding
– De openingsbalans
– Resultatenrekening
– De eindbalans
– Het kasboek
– Debiteuren   crediteuren
– Resultatenbegroting
– Kostprijsberekening
– Liquiditeitsbegroting
– Factuur

 

Vragen?