SwitchCase: de circulaire deeleconomie in actie

Terug naar overzicht
Alumni
18 september 2023 - Jessica

Een grote koffer voor de zomervakantie, een kleine koffer voor een weekendje weg, en dan nog die backpack voor dat onvergetelijke avontuur. Als student in Amsterdam weet je hoe kostbaar elke vierkante meter van je kamer is. Het opbergen van al die verschillende koffers en tassen kan een uitdaging op zich zijn. Maar wist je dat dit niet alleen onpraktisch is, maar ook niet duurzaam? Dat is waar SwitchCase binnenkomt. Sabrina, Stijn en Heidi begonnen hun start-up SwitchCase, tijdens de Minor Ondernemerschap (minor32): ‘onze missie is om reizen duurzamer en gemakkelijker te maken’.

Wat is SwitchCase ?

‘SwitchCase is een reisbagage verhuur bedrijf die hoge kwaliteit koffers en backpacks verhuurd aan consumenten. Het doel van SwitchCase is om reizen duurzamer en gemakkelijker te maken. Via de website SwitchCasenow.nl kunnen consumenten een koffer of backpack huren die bij hun thuis geleverd en weer opgehaald wordt. Op deze manier hoeft niet iedereen meer eigen reisbagage te bezitten en wordt er duurzamer mee omgegaan. Er wordt geld, tijd en ruimte bespaard. Op deze manier wordt er bijgedragen op de circulaire deeleconomie. ‘

Waarom zijn jullie duurzaam?
‘Onze missie is om reizen duurzamer en gemakkelijker te maken. Door reisbagage te huren, hoeft er minder reisbagage geproduceerd te worden waardoor er minder plastic in omloop is. De koffers die voor ons niet meer bruikbaar zijn worden omgesmolten, vervolgend in nieuwe mallen gegoten zodat er weer nieuwe koffers van geproduceerd kunnen worden die wij weer in ons nieuwe assortiment opnemen. Zo zorgen wij voor circulariteit.’

Hoe begon de minor en kwamen jullie op dit idee?
‘Wij hebben meegedaan met minor 32. Ik (Sabrina) liep voor die tijd al rond met het idee. Vervolgens heb ik me ingeschreven voor de minor ondernemerschap, waar ik mijn idee en bijbehorende visie heb gepitcht. Dit vonden Stijn en Heidi interessant waardoor we met elkaar in gesprek zijn gegaan. Na ongeveer twee weken zijn ze bij mij aangesloten en hebben we een team gevormd.

Ik kwam op het idee doordat ik veel studenten en starters in mijn omgeving had die klaagden over zaken zoals de schaarse studentenkamers/ starterswoningen met weinig ruimte, financiële tekorten en de ongemakken van het lenen van spullen. Naarmate het zomer werd kreeg ik opvallend veel vragen over het lenen van reisbagage. Bijvoorbeeld of ik mijn koffer wilde uitlenen en welke formaten koffers ik had. Maar ook vragen over, of het wel verstandig was om je koffer uit te lenen, omdat goede kwaliteit koffers zo een paar honderd euro kunnen kosten. ‘En stel dat er wat mee gebeurt, wat dan?’ Werd vaak gezegd. Daarnaast had ik een paar vrienden in mijn omgeving die een paar jaar achter elkaar een goedkope koffer hadden gekocht. Het nadeel hiermee was dat die door de slechte kwaliteit eigenlijk altijd kapot ging, waardoor ze die vaak met één overgebleven wieltje terug moesten slepen, of zonder hengsel. Hier konden we vaak na die tijd weer om lachen. Deze factoren brachten mij op het idee om een koffer verhuur bedrijf op te richten, met de kernwaarden kwalitatief hoogwaardig, betaalbaar, duurzaam, toegankelijk en gemakkelijk. Hier sloten Stijn en Heidi zich bij aan. Tijdens de minor hebben wij het idee uitgewerkt.’

Hoe ging het tijdens de minor en waar liepen jullie tegen aan, wat hielp?

‘Tijdens de minor zijn we meerdere malen de straat op gegaan om voorbijgangers te vragen wat ze van de startup vonden, of ze er gebruik van zouden maken en wat voor tips ze hadden. Op deze manier konden we valideren of hier markt voor was. Ook hebben we hierdoor de meeste ongemakken van het bezitten van een koffer bevestigd gekregen, namelijk:

– Koffers nemen veel ruimte in beslag en staan in de weg. Gemiddeld wordt een koffer maar 2 weken per jaar gebruikt, dat is toch zonde van de opslagruimte.
– Het aanschaffen van een goede kwaliteit koffer kost al snel een paar honderd euro, die je ook aan iets anders kan besteden wat je wel dagelijks gebruikt.
– De ongemakken van het lenen van een koffer, zoals het eindeloos rond appen en het ophalen ervan.

Daarnaast was de minor periode ook de fase waarin we elkaar beter leerden kennen wat de samenwerking versterkte. Een van onze uitdagingen was om een partnership met Samsonite Benelux te sluiten. Dit is ons gelukt door goede voorbereiding en duidelijke communicatie van verwachtingen. Waar we tijdens de minor ondernemerschap ook veel aan hebben gehad zijn de workshops, coaching sessies en verhalen die andere startups met ons hebben gedeeld.’

Hoe gaat het nu na de minor en kun je wat vertellen over het programma wat jullie nog volgen van de HvA ?

‘Tijdens de minor kregen we fulltime de tijd om aan onze startup te werken. Na de minor wilden we dit natuurlijk doorzetten. Alle drie studeerden we nog dus moesten we een weg zien te vinden om dit mogelijk te maken. Stijn en Ik (Sabrina) hebben dit via onze economische studies mogelijk kunnen maken. We zijn gestart met een Honours startup incubator programma en hebben dit gecombineerd met een stage in ons eigen bedrijf.

Dit was enerzijds een uitdaging, omdat er een heel proces aan vooraf ging om dit mogelijk te kunnen maken. Bovendien heb je met een stage in je eigen bedrijf niet te maken met een bedrijf en collega’s die al jaren ervaring hebben in een bepaalde branche en met het begeleiden van stagiaires en bijpassende vraagstukken. Dit hebben wij opgelost door met een team van coaches te werken waarvan de meeste zelf ook ondernemers zijn. Anderzijds voelden wij ons als een vis in het water, omdat we deden wat we leuk vonden (werken aan ons eigen bedrijf) en daarbij leerden we dagelijks zoveel nieuwe dingen (en nog steeds).’

Wat is de toekomstvisie?

‘Op dit moment zijn wij vooral druk bezig met het uitbreiden van het assortiment. Naast de diverse kleuren en maten koffers voor volwassenen en kinderen bieden wij ook backpacks aan. Tevens zijn we de logistieke mogelijkheden en bezorggebieden aan het uitbreiden. In de nabije toekomst hopen wij naast Nederland ook uit te breiden naar andere Europese landen, waarbij we starten met België en Duitsland. Het doel is hierbij onze duurzame visie op reizen internationaal door te trekken, zodat we met z’n allen duurzamer en met meer gemak op reis kunnen. ‘

Tips voor toekomstige ondernemers?

‘Duidelijke communicatie, onderlinge verwachtingen uitspreken, uitspreken als iets je dwarszit, vaste werktijden en dagen inplannen.

Laat je niet zomaar van je stuk brengen als iemand je idee afkraakt. En ga er volledig voor. Elke nee brengt je dicht bij de ja. Durf fouten te maken anders kan je er nooit van leren.  Niet alles kan altijd leuk zijn. Niet gelijk je baan opzeggen, maar ga minder uren werken, omdat je eventueel het geld nodig hebt om te investeren.’