Mave Payments: De Festival-Gamechanger die het gedoe met Munten uitwist
Stel je voor: festivals zonder gehannes met losse munten en ellenlange wachtrijen bij de bar. Het kan nu met de Mave-app van minor35 startup Mave Payments. In ons interview met Koen Bleeker, medeoprichter van Mave Payments, ontdekken we hoe dit visionaire bedrijf de festivalwereld voorgoed wil veranderen. Geen cash, geen lange wachttijden, alleen plezier op je favoriete festival!
Wat doen jullie precies met Mave Payments?
‘Mave is de digitale festivalmunt voor evenementen! Zeg vaarwel tegen lege munten in je broekzak! Met Mave laad je snel en eenvoudig munten op, bestel je direct bij de bar in één QR-scan, deel je munten met vrienden en beleef je het festival zonder onnodige onderbrekingen! Met Mave is het verleden tijd voor de lange rijen bij muntenautomaten en is er een veel snellere transactiesnelheid dan bij pin. Waarom? Allemaal zodat jij optimaal kan genieten van jouw favoriete festival!’
Hoe zijn jullie begonnen?
‘Tijdens onze minor begonnen we met het brainstormen en het vormen van een team in de opstartfase. We vonden elkaar snel en deelden een gemeenschappelijke passie: festivals. Ons eerste idee was het ontwikkelen van universele festivaloordopjes om te verkopen aan festivals. Helaas bleek dit idee niet levensvatbaar als businessmodel, en op advies van onze coaches zochten we naar een alternatief. Vastberaden om in de festivalbranche te blijven, brainstormden we verder en ontwikkelden een nieuw businessplan: het veiliger maken van festivals. Dit leidde tot de oprichting van ‘SafeAteFestival’. Hoewel we met een magere 6 door de opstartfase kwamen, wees marktonderzoek uit dat de branche weinig behoefte had aan ons concept. Terug bij af gingen we weer naar de tekentafel. Hier ontstond een veelbelovend idee: de digitale festivalmunt. En zo werd ons bedrijf, Mave, geboren.’
Hoe ging het proces bij de Minor Ondernemerschap? Wat hielp enorm vanuit de minor?
‘Het avontuur tijdens de minor was vergelijkbaar met een achtbaanrit, vol hoogte- en dieptepunten. Toen we eenmaal het concept van Mave hadden vormgegeven, realiseerden we ons dat het een omvangrijker project was dan we hadden voorzien. We zagen door de bomen het bos niet meer. Gelukkig hielp onze coach Mathew ons keer op keer de juiste richting te vinden. Met deze nieuwe focus begonnen we connecties te leggen binnen de festivalwereld. Dankzij een combinatie van geluk en vastberadenheid kwamen we al snel in contact met enkele grote spelers in de branche, zoals Apenkooi Events, Chasin’ the Hihat, The Zoo Events en Loveland Events. De interesse vanuit de branche was er, en we kregen bevestiging om ons plan verder te ontwikkelen. Met de ondersteuning van de minor-coaches konden we een sterke brand neerzetten en een echt merk worden. Dankzij de workshops en persoonlijke coaching hebben we het merk Mave kunnen oprichten.’
Waren er struikelblokken?
‘Ja zeker, het grootste obstakel dat we tegenkwamen was het ontwikkelen van een product waar we zelf geen technische kennis over hadden, namelijk app-ontwikkeling. Dit dwong ons om het project uit te besteden aan een externe partij, wat een aanzienlijke investering vereiste. De financiering hiervoor leek onbereikbaar, waardoor we voor ons gevoel in een eindeloze, donkere tunnel keken. Een ander significant struikelblok was ons gebrek aan marktkennis. We benaderden festivals om ons product te presenteren, dat in werkelijkheid nog niet eens bestond, wat tot wantrouwen leidde binnen de branche. Dit hadden we niet goed doordacht, waardoor we waardevolle contacten misliepen.’
Hoe gaat het nu?
‘Momenteel gaat het uitstekend. Na een behoorlijk zware periode hebben we via ons netwerk twee bevlogen app-ontwikkelaars gevonden die zich bij ons bedrijf hebben gevoegd. We zetten ons volledig in om de ontwikkeling van de app af te ronden en streven ernaar deze maand nog te lanceren in de app store.’
Toekomstplannen?
‘Onze volgende stap, zodra de app klaar is, is om deze eerst zelf te testen tijdens een eigen evenement. Dit zal de releaseparty van ons bedrijf Mave zijn. Het doel van het feest is om de app in een live-omgeving te testen en directe feedback over de gebruikerservaring van consumenten te krijgen. Het evenement zal plaatsvinden op een unieke locatie in het hart van Amsterdam en is gepland op 9 december van 21:00 tot 03:00 uur onder de naam MoveWithMave (klik hier als je kaartjes wilt kopen) Als dit feest succesvol is, zijn we van plan de markt te betreden met ons product en dit bij kleinere evenementen aan te bieden. We kijken enorm uit naar wat de toekomst brengt en hebben er vol vertrouwen in.’
Tip voor huidige start-ups?
‘Zeker, vanuit onze eigen ervaring zou ik andere start-ups in de minor adviseren om altijd een grondige marktverkenning te doen voor je investeert in productontwikkeling. Begrijp welke technische expertise je in huis moet halen en wees niet bang om hulp te vragen of samen te werken met externe partijen. Test je product eerst kleinschalig, zoals wij gaan doen met onze app tijdens onze eigen MoveWithMave releaseparty. Dit geeft je waardevolle inzichten en een realist.’