Het proces van Mounir – IWannaBurnFat: ‘voornamelijk op Instagram is het hard gegaan, daar zit ik nu op 280.000 volgers’

Terug naar overzicht
Alumni
6 december 2021 - Jessica

Het proces van Mounir - IWannaBurnFat: 'voornamelijk op Instagram is het hard gegaan, daar zit ik nu op 280.000 volgers'

Oud minor start-up iWannaBurnFat is een fitnessplatform dat trainings- en voedingstips deelt op basis van wetenschappelijk onderzoek. Mounir Azegra start IWannaBurnFat eind 2015 tijdens zijn 1e jaar HBO: ‘Tijdens mijn studie had ik veel vrije tijd en begon ik meer boeken te lezen over ondernemerschap en zelfontwikkeling. Daaruit ontstond de wens om een eigen onderneming te starten in een vakgebied waar ik passie voor heb en dat is fitness’, aldus Mounir. 

‘Mounir, vertel ons eens meer over IWannaBurnFat’

‘Zoals in de intro te lezen is IWannaBurnFat een fitnessplatform dat trainings- en voedingstips deel. Daarnaast beheer ik onder iWannaBurnFat een “Online Coachingsdienst” waarin ik mensen over 40 verschillende landen begeleid met hun trainings- en voedingsdoelen. Ik vind het leuk om mensen te ondersteunen in hun fitnessdoelen omdat je echt impact kan maken op iemands leven. Als je algehele fitness vooruit gaat, heeft dat ook voordelen in andere levensgebieden.

Daarnaast zag ik ook dat de fitnessmarkt behoefte had aan andere soort fitnesscontent. Ik had toen een bijbaan als personal trainer en ik hoorde vaak van klanten en in mijn omgeving dat veel van de fitnessinformatie op het internet verwarrend is. Toen dacht ik: dit moet ik anders doen en deel ik sindsdien op wetenschap gebaseerde trainings- en voedingstips op mijn social media kanalen.’

Hoe hulp de minor Ondernemerschap hierbij?

‘Mijn periode bij de minor begon 1.5 – 2 jaar na de officiële start van iWannaBurnFat en dit vond ik fijn. Want ik kon eerst een gezonde basis opbouwen qua following en branding. Toen ik met de minor Ondernemerschap begon had ik al ongeveer 25.000 volgers kunnen opbouwen via Instagram. Het was toen nog geen écht bedrijf omdat ik 2 jaar eigenlijk alleen maar focuste op waardevolle content posten zonder iets te verkopen. Maar die 2 jaar van puur alleen content posten hebben er wel voor gezorgd dat ik enige naamsbekendheid kon opbouwen.

Aan het begin van de minor stelde ik als doel om in die 5/6 maanden iWannaBurnFat een goed lopend bedrijf te maken. Samen met mijn coach, Laurens van der Horst, stelde ik een concreet plan op om mijn Online Coachingsdienst op te zetten en mijn Instagram volgers te converteren naar tevreden klanten.

Deze minorperiode was waardevol omdat ik de tijd, ruimte en ondersteuning kreeg om te focussen op mijn bedrijf. Dit was een mooie groeiperiode voor iWannaBurnFat en heeft de basis gelegd voor verdere groei. Ik kijk positief terug naar de minorperiode. En ik ben ook dankbaar om mijn coach Laurens en de rest van het team bij de minor voor het creëren van een fijne omgeving waarin studentondernemers hun potentie kunnen realiseren.’

En na de minor?

‘Na de minor was het tijd om door te pakken. Ik had mijn Online Coachingsdienst gelanceerd en een aardig aantal klanten kunnen werven tijdens mijn minorperiode. Maar het was nog niet op het niveau waar ik het wou hebben. Ik denk dat elke ondernemer dit wel herkend, je hebt altijd nieuwe ambities die zich ontwikkelen.

Maar het komt erop neer dat ik de afgelopen 3 jaar na de minor heb gefocust op mijn sterke punten: content maken & coaching. Vanuit mijn omgeving/klanten/volgers ontvang ik positieve reacties over mijn fitnesscontent en daarmee realiseer ik veel organische groei op mijn social media kanalen. Door mij te houden aan een strikte contentplanning en het continue verbeteren van de kwaliteit van mijn content, heb ik ervoor kunnen zorgen dat mijn social media kanalen hard zijn gegroeid. Voornamelijk op Instagram is het hard gegaan, daar zit ik nu op 280.000 volgers.

Doordat ik nu veel mensen bereik, wordt het ook makkelijker om mijn Online Coachingsdienst te verkopen. De klanten die deze Online Coachingsdienst doorlopen laten massaal positieve reviews achter, waardoor het ook zakelijk goed gaat. En daar ben ik heel dankbaar voor!’

Heb je tips voor de huidige start-ups?

‘Ik ben nu ongeveer 6 jaar aan het ondernemen. De belangrijkste les die ik heb geleerd is dat ondernemerssucces tijd nodig heeft. Het klinkt misschien cliché. Maar ik merk tot nu toe dat ik alle doelen die ik voor mijzelf stel kan behalen, alleen het duurt vaak een jaar of twee langer dan ik had verwacht. Zolang je consistent blijft opdagen en je waarde levert naar je doelgroep, zal dit beloond worden in de markt.

Daarnaast zou ik als start-up ook veel aandacht besteden aan het begrijpen van diverse social-media kanalen. Aandacht voor je producten/diensten is zuurstof voor elk bedrijf. Als start-ups hebben we geen grote media/marketingbudgetten, dus moeten wij het voornamelijk doen met “organic reach” op social media. Hoe beter jij je doelgroep kan bedienen op de verschillende social media kanalen, hoe meer aandacht/sales je kan genereren voor jouw bedrijf.

Tot slot wil ik iedereen die aan de minor meedoet veel succes wensen! Maak goed gebruik van deze periode. Dit is een unieke kans om volledig te focussen op het ondernemen met de ondersteuning van veel experts.

Meer weten? Bezoek IWannaBurnFat