
Algemene voorwaarden
Voorbeeld
Dit zijn de algemene voorwaarden van Troop Design ( Opdrachtnemer ). Het adres van Troop Design is Cycladenlaan 34, 1060 LW te Amsterdam, met KvK-nummer 67007279.
Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen via hello@troop.design, +31(0)652579276 of per post: Troop Design, Cycladenlaan 34, 1060 LW te Amsterdam.
Troop Design heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de opdracht van toepassing zal zijn. Partijen kunnen afwijkende afspraken schriftelijk vastleggen.
Artikel 1 – Algemeen
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en opdracht tussen Opdrachtnemer en ( Opdrachtgever ). Opdrachtnemer zal u standaard en kosteloos doorverwijzen naar deze algemene voorwaarden. Deze is ook online te bekijken op: www.troop.design.
Artikel 2 – Totstandkoming opdracht
De opdracht komt tot stand wanneer Opdrachtnemer een bevestiging stuurt naar Opdrachtgever.
Artikel 3 – Offertes en aanbiedingen
- Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij anders afgesproken. Een aanbod in een offerte geldt enkel voor de specifieke onderliggende opdracht (en niet voor eventuele toekomstige orders).
- Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer gegevens verstrekt, mag Opdrachtnemer ervan uitgaan dat deze kloppen en zal hij zijn offerte hierop baseren.
Artikel 4 – Prijs
- Opdrachtnemer mag de prijs tussentijds verhogen als er onvoorziene en kostprijsverhogende omstandigheden plaatsvinden na de totstandkoming van de opdracht.
- De prijs is exclusief eventuele onkosten van Opdrachtnemer en exclusief btw en andere heffingen van overheidswege.
Artikel 5 – Betaling en incassokosten
- Opdrachtgever moet altijd binnen dertig dagen na factuurdatum betalen. Opdrachtnemer zal maandelijks factureren. Dit kan verschillen.
- Als Opdrachtgever de factuur niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan de wettelijke rente (als hij een consument is) of de wettelijke handelsrente (als hij een onderneming is) verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag wordt berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
- De volledige vordering van Opdrachtnemer op Opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar als:
- Opdrachtgever een betalingstermijn overschrijdt;
- Opdrachtgever failliet is of in surseance van betaling;
- Opdrachtgever (vennootschap) ontbonden of geliquideerd wordt;
- Opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of overlijdt.
- Als opdrachtgever niet op tijd betaalt, is hij per direct in verzuim. Hij is dan alle buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan Opdrachtnemer. Bij een factuurbedrag tot €267 zullen deze kosten €40 zijn. Bij een hoger factuurbedrag zijn de maximale incassokosten als volgt:
- 15% over de eerste €2500;
- 10% over het deel dat daarna overblijft, tot €5000;
- 5% over het deel dat daarna nog overblijft, tot €10.000;
- 1% over het deel dat daarna nog overblijft, tot €200.000;
- 0,5% over het overige deel.
Artikel 6 – Contractsduur
Opdrachtnemer en Opdrachtgever gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij Partijen anders overeenkomen.
Artikel 7 – Uitvoeringstermijn
- 1. Als Opdrachtgever een vooruitbetaling is verschuldigd of informatie of materialen ter beschikking moet stellen, gaat de termijn waarbinnen Opdrachtnemer de werkzaamheden moet afronden (de uitvoeringstermijn) pas in, als de betaling, informatie of materialen zijn ontvangen door Opdrachtnemer.
- Als voor de uitvoering van de opdracht een termijn is overeengekomen of opgegeven, is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer eerst schriftelijk in gebreke te stellen.
- Opdrachtgever kan de opdracht niet ontbinden door termijnoverschrijding van Opdrachtnemer. Dit geldt niet als de uitvoering blijvend onmogelijk is of als Opdrachtnemer de opdracht ook niet uitvoert binnen een door hem opnieuw schriftelijk medegedeelde termijn.
Artikel 8 – Derden
Opdrachtnemer mag werkzaamheden (deels) laten verrichten door derden. Artikelen 7:404 BW (uitvoering door bepaalde persoon), artikel 7:407 lid 2 (hoofdelijke aansprakelijkheid) en 7:409 BW (overlijden van bepaalde persoon) zijn niet van toepassing.
Artikel 9 – Uitvoering opdracht
- Opdrachtnemer zal de opdracht naar zijn beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Opdrachtnemer mag de opdracht in verschillende fasen uitvoeren en de uitgevoerde delen afzonderlijk factureren.
- Als Opdrachtnemer de opdracht in fasen uitvoert, kan hij de uitvoering van de onderdelen van een volgende fase opschorten, totdat Opdrachtgever de resultaten van de vorige fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
- Opdrachtgever zorgt dat hij tijdig alle informatie of materialen aan Opdrachtnemer verstrekt, die noodzakelijk zijn voor Opdrachtnemer om de opdracht uit te voeren.
- Als Opdrachtgever de noodzakelijke informatie of materialen niet tijdig verstrekt, mag Opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten en de extra kosten die voortvloeien uit de vertraging factureren. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
Artikel 10 – Wijziging opdracht
- Als tijdens de opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de inhoud van de opdracht te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen dat in onderling overleg doen.
- Opdrachtnemer kan de overeengekomen prijs verhogen of verlagen. Opdrachtnemer zal (als het mogelijk is) daarvan vooraf een prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de opdracht kan ook de opgegeven termijn van uitvoering veranderen. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de opdracht, prijs en uitvoeringstermijn.
- Opdrachtnemer mag een verzoek tot wijziging van de opdracht van Opdrachtgever weigeren, als dit in kwalitatief of kwantitatief opzicht gevolg kan hebben voor de werkzaamheden.
Artikel 11 – Opschorting, ontbinding
- Opdrachtnemer mag de opdracht opschorten als hij door omstandigheden (die buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij niet op de hoogte was) tijdelijk zijn verplichtingen niet kan nakomen.
- Als nakoming blijvend onmogelijk is, kunnen partijen de opdracht ontbinden voor het deel dat nog niet is nagekomen.
- Opdrachtnemer mag nakoming van de opdracht opschorten of ontbinden als Opdrachtgever zijn verplichtingen niet, niet volledig of niet op tijd nakomt. Opdrachtgever moet Opdrachtnemer dan schadevergoeding betalen of schadeloos stellen.
Artikel 12 – Tussentijdse opzegging
- Als Opdrachtnemer de opdracht tussentijds opzegt, zal Opdrachtnemer zorgen voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging toerekenbaar is aan Opdrachtgever. Als de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten meebrengt, komen de kosten voor rekening van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer mag de opdracht direct opzeggen (en is geen schadevergoeding of schadeloosstelling verplicht) in een van de volgende gevallen:
- Opdrachtgever overschrijdt een betalingstermijn;
- Opdrachtgever is failliet of in surseance van betaling;
- Opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
- Opdrachtgever (natuurlijk persoon) wordt onder curatele gesteld of overlijdt;
- Er is sprake van een andere omstandigheid waardoor Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
Artikel 13 – Overmacht
- Opdrachtnemer hoeft zijn verplichtingen niet na te komen als er sprake is van overmacht.
- Opdrachtnemer kan tijdens de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Als deze periode langer duurt dan 1.5 maand dan mogen allebei de partijen de opdracht ontbinden, zonder dat ze schadevergoeding verplicht zijn.
- Als Opdrachtnemer zijn verplichtingen deels is nagekomen en als het nagekomen gedeelte zelfstandig waarde heeft, mag Opdrachtnemer het nagekomen deel factureren.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
- Alles dat Opdrachtnemer levert, blijft eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever al zijn verplichtingen volledig is nagekomen.
- Opdrachtgever moet alles doen dat hij redelijkerwijs kan doen om de eigendommen van Opdrachtnemer veilig te stellen.
- Als Opdrachtnemer zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan Opdrachtnemer om alle plaatsen te betreden waar de eigendommen zich bevinden, zodat Opdrachtnemer deze terug kan nemen.
Artikel 15 – Garanties
- Opdrachtnemer garandeert dat wat hij levert, voldoet aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering gesteld kunnen worden.
- Deze garantie geldt niet wanneer Opdrachtgever het geleverde verkeerd gebruikt.
- Deze garantie geldt ook niet als er een gebrek ontstaat door omstandigheden waar Opdrachtnemer niets aan kan doen.
Artikel 16 – Onderzoek
- Opdrachtgever moet het geleverde onderzoeken op het moment dat hij het ter beschikking krijgt of de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Opdrachtgever moet onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde klopt met hetgeen is overeengekomen en of het voldoet aan de eisen die partijen zijn overeengekomen.
- Opdrachtgever moet eventuele zichtbare gebreken binnen veertien dagen na levering schriftelijk aan Opdrachtnemer mededelen. Eventuele niet zichtbare gebreken moet hij dertig dagen na ontdekking daarvan schriftelijk aan Opdrachtnemer mededelen. De melding moet een gedetailleerde omschrijving van het gebrek bevatten.
Artikel 17 – Klachten
- Opdrachtgever moet eventuele klachten schriftelijk en binnen een maand na constatering (of -bij niet zichtbare gebreken- nadat hij de gebreken had kunnen constateren) melden.
- Als Opdrachtgever op tijd een klacht indient, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
- Als Opdrachtgever een klacht later meldt, komt hem geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
- Als vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dit op tijd is gemeld, dan zal Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen een redelijke termijn na retourontvangst daarvan door Opdrachtgever vervangen, herstellen of vergoeden.
- Als komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten van Opdrachtnemer die daardoor zijn ontstaan (zoals onderzoekskosten) geheel voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor directe schade van Opdrachtgever, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een tekortkoming van Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
- De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is steeds beperkt tot de factuurwaarde met een maximum van €2000,00.
- De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat zijn verzekeraar in dat geval uitkeert.
- De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
Artikel 19 – Verjaringstermijn
De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegen Opdrachtnemer is één jaar.
Artikel 20 – Vrijwaring
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden die schade lijden door uitvoering van de opdracht en waarvan de oorzaak niet aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
- Als derden Opdrachtnemer aanspreken, zal Opdrachtgever hem zowel buiten als in rechte bijstaan en alles doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
- Als Opdrachtgever geen maatregelen neemt, mag Opdrachtnemer zelf daartoe overgaan. Alle kosten en schade die daardoor ontstaan voor Opdrachtnemer, komen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Artikel 21 – Intellectuele eigendom
- Opdrachtnemer behoudt alle rechten op door hem gemaakte plannen, documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur, creaties en de hierop betrekking hebbende informatie. Dit geldt ook wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of wanneer er later nog verbeteringen zijn aangebracht.
- Opdrachtgever mag de in het vorige lid genoemde zaken niet kopiëren (als dit niet voor intern gebruik is bij Opdrachtgever), aan derden tonen of ter beschikking stellen voor een ander doel anders dan waarvoor ze door Opdrachtnemer verstrekt zijn.
Artikel 22 – Geheimhouding
- Tenzij er een wettelijke plicht of beroepsplicht is tot bekendmaking, zal Opdrachtnemer alle informatie van Opdrachtgever geheimhouden tegenover derden.
- Opdrachtnemer zal de informatie die door Opdrachtgever is gegeven niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor zij werd verkregen, behalve als Opdrachtnemer optreedt in een procedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
- Opdrachtgever zal de inhoud van overeenkomsten, opdrachtbevestigingen, offertes, rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer niet openbaar maken en ervoor zorgen dat derden de inhoud daarvan niet zien.
Artikel 23 – Nietigheid
Als een deel van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, verandert dat niets aan de geldigheid van de rest van de Overeenkomst. Het nietige of vernietigde deel wordt vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk de inhoud van de nietige bepaling volgt.
Artikel 24 – Strijdige clausule
In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.
Artikel 25 – Toepasselijk recht
Nederlands recht.
Artikel 26 – Bevoegde rechter
Rechtbank Amsterdam.
Netwerken tijdens de minor ondenemerschap
Netwerken is een essentiele activiteit en vaardigheid voor succesvol ondernemen. Uit onderzoek blijkt dat 65% van de ondernemers veel belang hecht aan zakelijk netwerken en dat 85% van de startende bedrijven de eerste opdrachten / orders via het eigen netwerk binnenhaalt. Je kunt netwerken onderscheiden in relationeel netwerken en transactiegericht netwerken. Beide zijn belangrijk en hebben op korte en lange termijn positief effect op de business.
Netwerken kan soms moeilijk zijn en vergt lef en doorzettingsvermogen. Door een netwerkstrategie op te stellen met doelen en resultaten dwing je jezelf om aan de slag te gaan met het bouwen aan jouw netwerk waar jouw bedrijf uiteindelijk profijt van heeft.
Bij de minor ondernemerschap gaan we je helpen en stimuleren we je om je netwerk uit te breiden en je netwerkvaardigheden te vergroten. Dit doen we door:
- Een college over netwerken. het belang ervan, strategieen, do’s en dont’s en het slim gebruiken van je linked-in account. Dit vindt plaats op woensdag 10 maart – zie rooster. De presentatie van het eerste college vind je hier: Netwerken college mrt 2021.
- Een workshop over netwerken, ervaringen tot nu toe, uitwisseling strategie en actieplan, connecties maken op Linkedin. Deze vinden plaats volgens het rooster in de week van 22 maart. Netwerken werkcollege maart 2021
Ter voorbereiding:
-jullie huidige netwerk in kaart gebracht (sociogram)
-Doelstellingen en strategie bepaald
-Bijgewerkt linkedin profiel gemaakt en Dymphna Snijders Blok uitgenodigd via Linkedin - Jullie eigen activiteiten (met ondersteuning op aanvraag bij jouw coach of Dymphna)
De opdracht
- Begin met het in kaart brengen van het huidige (zakelijke) netwerk van de ondernemers in jullie onderneming. Maak een visueel aantrekkelijk overzicht (sociogram) van de belangrijke mensen in jullie netwerk. Hoe sterk is de band? Hoe ver / dichtbij staan mensen? Welke branche / welke expertise hebben zij? Wat zouden ze voor jullie kunnen betekeken? Kortom, welke omvang en kwaliteit heeft jullie huidige netwerk? Voeg de LinkedIn minor ondernemerschap vast toe aan je opleidingen en link alvast met je coach en met Dymphna.
- Bepaal voor jouw onderneming jullie netwerkdoelen. Wat is voor jullie onderneming belangrijk? Wat hebben jullie nodig? b2b, b2c, leveranciers, concurrenten, experts, financierders etc. Met wie wil je in contact komen en wat wil je bereiken? Welke doelen stellen jullie jezelf?
- Bepaal jullie netwerkstrategie. Maak een plan. Hoe gaan jullie je netwerk uitbreiden. Welke events / beurzen / congressen / netwerkbijeenkomsten passen bij jullie? Welke online en offline activiteiten kun je uitvoeren om je gewenste doelen te bereiken? Wat wil je op persoonlijk vlak leren en hoe ga je dat doen? Door het coronavirus zullen er voornamelijk online netwerkevenementen zijn, het gaat dus nu vooral om een goede online netwerkstrategie.
- Voer je plan uit en maak foto’s van bijvoorbeeld het (online) event die je hebt bijgewoond en de gesprekken die je hebt gevoerd. Je kunt ook een blog / vlog toevoegen of een andere vorm kiezen waarmee je laat zien wat je gedaan hebt. Voeg dit allemaal samen in een overzichtelijk ‘verslag’ waarin de resultaten op een rijtje staan. Als je een leuk netwerkverhaal met foto/film hebt, kun je die alvast naar Jessica mailen en wellicht komt dat in het startup magazine (gratis pr :-)). Ook dit gaat nu voornamelijk over online activiteiten. Maak bijv een printscreen van een online netwerkgesprek of van de berichten die jullie gestuurd hebben.
- Zet dit alles op een mooie en aantrekkelijke manier in Notion en voeg van ieder teamlid het linkedin profiel toe.
Je kunt je eigen netwerk in kaart brengen, je kent de belangen van netwerkactiviteiten (zowel offline als online) en je weet welke personen en organisaties van belang zijn voor het netwerk van jouw onderneming. Je kiest de juiste netwerkbijeenkomsten en activiteiten voor jouw onderneming. Je ontwikkelt je netwerkvaardigheden zowel online en offline.
Beoordelingscriteria
Deze ondernemende prestatie wordt beoordeeld op de analyse van het netwerk, strategie, doelen, plan, uitvoering en resultaat.
Criteria van de beoordeling:
- De professionaliteit, kwaliteit en visuele vormgeving van het in kaart brengen van het huidige netwerk (bijv mbv sociogram)
- Het ambitieniveau van de doelstellingen en de strategiebeschrijving om je netwerk te vergroten ten behoeve van jouw onderneming
- De concreetheid van het plan en de diversiteit in aanpak (diverse events / kwalitatief interessant / uitdagend / concrete gesprekken gepland)
- Een concrete beschijving van ieders persoonlijke doelen
- Kwaliteit van het verslag met minimaal 3 foto’s / een filmpje van de activiteiten
- Reflectie op jullie netwerkactiviteiten (resultaten, gemaakte connecties, opgedane ervaringen, persoonlijke ontwikkeling)
- Een link naar ieders actuele LinkedIn-profiel
Extras:
- Een uitgebreide Linked-in strategie met resultaatoverzicht
- Een CRM-systeem met relevante connecties en informatie
- Een integratie met de marketing en sales strategie
Voorbeeldportfolio:

Belangrijke Data
- Uiteindelijk werken jullie op de netwerktegel onderstaande opdracht uit. De deadline voor deze OP is op woensdag 18 juni 2021.
Inspiratie
Online is er veel inspiratie te vinden. Bijvoorbeeld:
- De Sustainable Development Goals SDG’s worden op de site van de United Nations uitgelegd. Aanvullende informatie over de SDG’s en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kan je onder andere hier
- Op haar website kan je veel vinden over Kate Raworth haar ideeën over de Donut Economie en in dit filmpje geeft ze inzicht in de WHY. Ook vind je een duidelijke uitleg bij de Amsterdam Donut Coalition.
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen.
- Ook kan je kijken naar het toekomstbeleid dat de Nederlandse overheid inzet, zie bijv. Topsectoren. In deze hoeken zijn vaak subsidies verkrijgbaar.
- Hier vind je gegarandeerd (!) inspiratie om je onderneming groener en/of socialer te maken: social-enterprise.nl. Hier kun je zoeken op branche én op impactgebied.
- Hier een interessante docu van Tegenlicht over duurzaam ondernemen (over de Fairphone) en een dilemma spel om te testen hoe goed jij duurzaam en ondernemen kan combineren, want dat kan elkaar bijten.
Mocht je mooie inspiratie tegenkomen, deel dit dan met je collegastudenten!
Vragen?
-
-
-
Rutger Siebenga
r.j.siebenga@hva.nl